Vzdělávací programy
- Výchovně vzdělávací proces je realizován podle Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání „Škola pro každého“ ve všech ročnících.
- Ve školním roce 2018/2019 ve třídách VI.A,VII.A a VIII.A je využita disponibilní bilance hodin k rozšíření výuky matematiky.
- Podle Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání „Škola pro každého“ je povinný předmět cizí jazyk – angličtina zařazen od třetího ročníku s tříhodinovou dotací. Výuka druhého cizího jazyka (němčina, ruština, španělština) je zahájena v sedmém ročníku s dvouhodinovou týdenní dotací.
- Zřízení třídy pro jazykovou přípravu cizinců – žáků ze zemí EU.
- K 1. 9. 2005 byla škola zařazena do sítě škol poskytujících jazykovou přípravu cizinců pocházejících z členských států EU ve věku povinné školní docházky. Příprava probíhá formou 70 hodinového kurzu po dobu nejvýše 6 měsíců, a to na základě žádosti zákonného zástupce žáka.
Vyučovací proces
Ve vyučovacím procesu se učitelé budou orientovat zejména na:
- podíl samostatné práce žáků v hodinách
- rozvíjení vyjadřovacích schopností žáků v oblasti prezentace a obhajoby vlastní práce
- upřednostnění rozvoje dovedností před poznatkovou částí učiva
- praktické využití učiva – rozvoj aplikačních schopností dětí
- samostatné vyhledávání a zpracovávání informací s jejich následnou prezentací
- využívání nových forem práce s využitím AV techniky a prezentační techniky
V souladu s platnými pokyny a nařízeními MŠMT vyplývá povinnost zařadit do učebních plánů tato témata a oblasti :
- Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance
- Podle Pokynu MŠMT k začlenění tématiky ochrany člověka za mimořádných situací:
- zásady ochrany obyvatelstva v případě radiační havárie
- základní poznatky o ochraně obyvatelstva v případě havárií s únikem škodlivin do životního prostředí
- zásady chování obyvatelstva při vzniku živelních pohrom včetně nezbytných dovedností
- další poznatky a dovednosti z oblasti ochrany člověka za mimořádných situací
- Obsah nepovinného předmětu volba povolání (Metodický pokyn MŠMT 19485/2001-22) - jeho zařazení do obsahu vzdělávací oblasti Člověk a společnost a Člověk a svět práce (výchova k občanství, výchova ke zdraví a pracovní činnosti) a dalších podle věku dětí (např. prvouka).
- Obsah materiálu k začlenění témat environmentální výchovy do učebních plánů je součástí všech témat pojednávajících o životním prostředí a jeho ochraně mezipředmětově v úrovni odpovídající věkovým zvláštnostem žáků.
- Obsah předmětu etická výchova je zařazován do obsahu tematických plánů ve všech ročnících v rozsahu, který odpovídá danému tématu a věkové skupině dětí.
- V souladu s potřebou zlepšit emoční inteligenci a sociální dovednosti žáků je do učebního plánu 6. ročníku zařazen předmět Etická výchova s jednohodinovou týdenní dotací.
- Do předmětů matematika, prvouka, výchova k občanství a všude tam, kde to vyhovuje charakteru předmětů a věkové skupině dětí,byla zařazena témata spojená s finanční gramotností.
- Dopravní výchova prolíná tematicky všemi předměty v návaznosti na věkovou kategorii žáků a tematickou vhodnost učiva.
- Všechny předměty v míře, která odpovídá charakteru předmětu a schopnostem žáků, zařadí do tematických plánů velká výročí roku - např. 100 let vzniku Československa.